En af de ting, der bliver undersøgt, når du får synet din Ford hos en Ford mekaniker i Aalborg, er bremserne. Du får ofte kun en visuel kontrol af bremserne ved en service, og derfor skal du også bede om at få dem serviceret, så de bliver vedligeholdt på bedste hvis. Bremserne bliver nemlig ofte ikke serviceret, når din bil er til serviceeftersyn. De laver en visuel kontrol, hvilket betyder, at værkstedet ikke skiller bremserne af, men blot kigger ind gennem fælgen. Det er derfor ikke sikkert, at alle fejl og mangler bliver opdaget. Men hvad er en service af bremser?

Service af bremser

Det anbefales af mange, at du får adskilt og smurt dine bremser, når den er til service, eller når du f.eks. får skiftet dæk fra sommer til vinterdæk. Det vil nemlig forlænge bremsernes levetid og modvirker også, at bremserne sætter sig fast og bliver ødelagt, hvilket hurtigt kan blive dyrt. 

Hvis din håndbremse er elektrisk med kabeltræk, kan du med fordel også smøre kablerne. Denne service er særskilt, og bliver lagt oven i prisen på servicen. 

Derudover bør du være opmærksom på, om værkstedet har et bremserullefelt. Mange har ikke et, hvilket er problematisk, da det er der, man blandt andet tjekker, om bilen bremser ensartet på hjulene.

Slid af bremser

Hvor længe bremser holder, er meget individuelt fra bil til bil. Det afhænger f.eks. af, om du primært kører i byen, eller kører lange stræk. Hvordan du foretager dine opbremsninger, er også relevant. 

Du vil dog f.eks. opleve, at du, hvis du ikke kører særlig langt i din bil, at dine bremser ruster, inden de når at blive slidt. Er dine køreture derfor ikke særlig lange, kan det være en fordel for dig at få smurt dine bremser ofte, så du undgår dette. Ellers anbefales det, at man som minimum renser sine bremser en gang om året.